Kennisavond 9 november 2017 bij Schiphol Groep

Details
Date:

november 9

Time:

05:30 pm - 09:30 pm

Click to Register: https://www.eventbrite.nl/e/tickets-kennisavond-9-november-2017-bij-schiphol-groep-38621487910
Organizer

Requirements Kenniscentrum

Website: https://www.eventbrite.nl/o/requirements-kenniscentrum-13373590382
Venue

Schiphol Group

Evert van de Beekstraat 202, 1118 CP Schiphol

Schiphol, NL, 1118 CP

Programma:


17:30: Ontvangst + Buffet
18:30: Opening
18:45: “Best Digital Airport” door Mijke Loven van Diemen en Christa Bakker (Schiphol Group)
19:15: “Reduce output, Deliver impact!” door Joop Snijder en Johan Vink
20:00: Korte pauze
20:15: Parallelsessies:




  • Digitale transformatie door Marthe van Rooij (KLM)




  • Design Thinking door Walter de Bruijn




21:00: Afsluiting en borrel
21:30: Einde kennisavond






“Best Digital Airport” door Mijke Loven van Diemen en Christa Bakker (Schiphol Group)


Schiphol is een dynamische omgeving met vele uitdagingen, zoals het faciliteren van groeiende aantallen passagiers binnen tal van restricties op het gebied van infrastructuur, milieuvoorschriften en wet- en regelgeving. Projecten variëren van grootschalige uitbreidingen en verbouwingen (Capital Program) tot een grote verscheidenheid aan ICT-projecten. In het eerste deel van de presentatie geeft Mijke een inkijkje in de wereld van Schiphol.


Eén van de ambities van Schiphol is om ‘Best Digital Airport’ van de wereld te worden. Hiertoe is het Digital Airport Program gestart. Binnen DAP worden met een agile aanpak diverse value streams gerealiseerd. Als manager DAP vertelt Christa in het tweede deel van de presentatie over de transitie naar een agile aanpak binnen het DAP programma.

Mijke Loven van Diemen
Mijke Loven is sr manager Asset IT Services bij Schiphol sinds 2015. Ze is verantwoordelijk voor de IT services ter ondersteuning van de ontwikkeling en het beheer van Airport Assets zoals runways en terminal faciliteiten, en voor het beheer van IT Assets op de luchthaven zoals biometrische doorgangen en vlucht informatie schermen. Ze is ook verantwoordelijk voor de Schiphol IT datacenters. Binnen haar portfolio ligt de focus momenteel op de aandachtsgebieden Internet of Things, Building Information Modeling, Cloud en Infrastructure Agility. Mijke begon bij Schiphol in 2007 en heeft verschillende posities vervuld binnen de commerciële afdeling en bij IT.

Christa Bakker
Christa is manager Digital Airport Program. Christa Bakker (1975) werkt sinds 2001 bij Royal Schiphol Group. Ze begon als Digital Conceptontwikkelaar binnen de Commerciële Business Area. Verder heeft ze als eBusiness Manager en Senior Manager Digital Solutions Centre Manager binnen IT gewerkt. Sinds augustus 2016 is Christa als programmamanager verantwoordelijk voor het Digital Airport Programma. Daarnaast trekt zij het Digital Transformatie Team.








Reduce output, Deliver impact!” door Joop Snijder en Johan Vink


Impact mapping is een strategische planningstechniek. Het voorkomt dat organisaties de weg kwijt raken bij het bouwen van producten. Het maken van een impact map helpt teams om zich te focussen op het realiseren van de features die in potentie het meeste bijdragen aan het behalen van een bedrijfsdoel. In deze presentatie introduceren Johan en Joop deze techniek en illustreren zij aan de hand van twee praktijk cases hoe dit in de praktijk uitpakt. In de eerste case bij Alfam vertellen ze over hoe Impact Mapping  grootschalig is ingezet. In de tweede case vertellen ze hoe Impact Mapping juist heel kleinschalig is ingezet.


Joop Snijder


Joop Snijder is een ervaren Agile Coach en gewezen Product Owner. Vanuit beide rollen heeft hij ruime ervaring opgedaan met het opstellen van Minimal Viable Products aan de hand van Impact Mapping-sessies. Op dit moment is Joop door Info Support ingezet als Agile Coach voor alle development teams bij Alfam. 


Johan Vink


Johan is als principal consultant werkzaam bij Info Support. Johan heeft ruime kennis en ervaring op het gebied van agility, leiderschap, testen, informatie- en procesanalyse. Naast zijn rol als consultant heeft Johan binnen Info Support de rol competence leader software quality. Johan verzorgt regelmatig presentaties, workshops en trainingen. Zowel binnen als buiten Info Support.








Design Thinking door Walter de Bruijn


De snelst groeiende bedrijven richten zich niet alleen op een product of dienst, ze bieden hun klant een beleving. Maar hoe ontwerp je een omnichannel product portfolio met een klant beleving als uitgangspunt? Design thinking stelt organisaties in staat om op zoek te gaan naar de gewenste klantbeleving en iteratief te realiseren.


Hoe dit werkt aangevuld met een praktijk casus hoor je in deze talk.


Walter de Bruijn


Walter de Bruijn is een voormalig tech start-up ondernemer en early-stage investeerder met een voorliefde voor agile werken en design thinking. De lessen van snel groeiende omgevingen, werken vanuit een agile mindset en de gedrevenheid van een start-up cultuur deelt hij vanuit zijn bedrijf JumpForward met opdrachtgevers als KLM, Mini en ING.


Organisaties ‘anders leren kijken’ staat hierin centraal: de zoektocht naar nieuwe, soms radicale, ideeën binnen de context van een business model. 








Digitale transformatie door KLM


Veel bedrijven zijn bezig met de “Digitale transformatie”. In deze presentatie zal Marthe de aanwezigen meenemen in de digitale transformatie van Passenger Operations van de KLM.


Ben je benieuwd naar de huidige status en best practices die KLM inmiddels heeft opgedaan bij bijvoorbeeld het inrichten van de value chain, de betrokkenheid van business stakeholders of het actief samen laten werken van 7 teams? Kom dan zeker langs. 


Marthe van Rooij


Marthe werkt momenteel als Director Digitizing Passenger Operations binnen KLM. Marthe heeft een brede ervaring met multidisciplinaire en multiculturele teams en gelooft sterk in transparantie, samenwerking en innovatie om succes te bereiken.